loading...
مهدی دلان
بازدید : 13 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (1)

 بسم رب المهدی

انجمن مهدی دلان

جلسه اول

در اولین جلسه مهدی دلان که در روزهای قبل برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای روستا پیشه به طور خلاصه مطالب زیر را بیان فرمودند:

ما قصد داریم که در ابتدا از تاریخ شروع کرده، ویژگی های تاریخ را گفته، ویژگی عهد جاهلیت و انسان های آن دوره را گفته و سپس از راه تاریخ به زندگی ائمه و در نهایت به بقیه الله العظم امام زمان علیه اسلام برسیم.

لزوم دانستن تاریخ چیست؟

بقیه در ادامه مطلب

 ایشان در ادامه با پرسشی تحت عنوان لزوم دانستن تاریخ چیست بحث را ادامه دادند:

در ابتدا میخواهیم بدانیم لزوم دانستن تاریخ برای ما چیست؟

درجواب به این پرسش میتوان با دو وجه پاسخ داد:

1- استفاده از تجربیات دیگران در مطالعه تاریخ: ابتدا میگوییم که لزوم دانستن تاریخ استفاده از تجربیات که در گذشته اتفاق افتاده و درس گرفتن از آنها است لذا ما نباید اشتباهات اتفاق افتاده در گذشته را دوباره انجام دهیم. نباید دوباره به سمت شیطان برویم و راه راست را فراموش کنیم. (در این باره در ادامه بیشتر توضیح داده میشود).

2- تاریخ تکرار میشود: مهمترین حسن و نتیجه استفاده از تاریخ تکرار تاریخ است. اما تکرار تاریخ به چه معناست؟

در جواب میگوییم که تکرار تاریخ یعنی اینکه اتفاقات افتاده در گذشته دوباره در زمان حال اتفاق خواهد افتاد اما یک نکته قابل توجه میباشد که آن این است که ما باید با مطالعه تاریخ و بالا بردن سطح بینش سیاسی خود بفهمیم که دقیقاً کدام زمان از تاریخ گذشته الآن اتفاق می افتد مثلا ما الآن در 500 سال پیش هستیم یا 1000 سال پیش.

حال شاید درک اینکه چرا به تعداد بسیار کثیر احادیث و روایات از ائمه داریم آسان تر شود.

حال به مثال دیگری توجه کنیم:

شنیده ایم که مقام معظم رهبری فرمودند: ما در حال حاضر در جنگ بدر و خیبریم. حال باید در تاریخ سیر کرده باشیم تا ببینیم که جنگ بدر و خیبر چگونه جنگ هایی بوده اند.

آیا همان جنگی که پیغمبر با تعداد یاران کم مقابل دشمن پیروز شد بدر نبود، پس ما هم باید جزو یاران پیغمبر در جنگ بدر در حال جزو یاران مقام معظم رهبری باشیم.

یا جنگ خیبر آن جنگی که در نهایت به دستان امام علی به پایان رسید، شاید در نهایت پرچم صهیونیسم به زودی زود به دستان امام زمان به زمین کشیده شود و از این بحث بفهمیم که ظهور نزدیک است. (البته این موضوع کاملا خلاصه شده بود، لذا میتوانید با شرکت در جلسات در این رابطه بیشتر اطلاعات کسب کنید)

حال به بررسی تاریخ میپردازیم:

ابتدا کمی از شرایط اجتماعی دوران قبل از پیغمبر حرف بزنیم، دورانی که مردم در برترین حالت بودند، در کعبه بت ها فراوان بود، شراب عادی، زن ها به عنوان ابزار استفاده میشدند و ...

اعراب صفات خوب و بد زیادی داشتند:

ابتدا به بررسی صفات خوبشان می پردازیم:

1- سخاوتمند-2- فداکار در عقیده -3- حافظه بسیار قوی -4- جنگ جو و ...

و صفات بدشان:

1- زندگی واقعا حیوانی داشتند و به بدترین شکل زندگی می کردند.

2- همان تور که در بالا اشاره شد از زن ها به عنوان یک ابزار استفاده می کردند.

3- واقعا خرافاتی بودند و ...

اما کمی هم از ویژگی پیغمبر اسلام بگوییم:

پیغمبر اسلام حضرت محمد مصطفی آخرین پیامبر فرستاده شده از جانب خدا هستند که بسیار مهربان و سخاوتمند بوده اند، به فقرا کمک می کردند و همیشه سعی در برپایی عدالت کرده اند، هیچ رذیلت اخلاقی نداشته اند و همیشه به خدا فکر میکردند و عبادت و ذکر از زبانشان نمی افتاد.

سوالات و شبهات:

ما بین این بحث و در انتها نیز شبهات و سوالات مختلفی بیان شد که ما به مهمترین آنها اشاره میکنیم:

1- از کجا بفهمیم که الآن در چه زمانی هستیم؟ در جواب باید گفت که ما باید مطالعات خود را در تاریخ گذشته بیشتر کرده و تفکر و تامل را نیز با آن مخلوط کنیم.

2- چرا رهبر مانند امام علی یا پیامبر که عدالت را اجرا میکردند عدالت را اجرا نمیکند و ما در مشکلات اقتصادی غوطه ور شده ایم؟ جواب این پرسش هم بسیار ساده است و آن این است که شرایط فرق میکند و تاریخ ممکن است با شدت بیشتر یا کمتر تکرار شود لذا این نکت هرا هم نباید فراموش کرد که ما هنوز به طور دقیق نفهمیده ایم که در زمان امام پیغمبر هستیم یا دوران جاهلیت یا حتی زمانی دیگر، پس ذکر این نکته برای چندمین بار ضروری است که ما باید با مطالع تاریخ بفهمیم که الآن در چه زمانی به سر می بریم.(در این زمینه در جلسات بعد توضیحات بیشتری داده میشود).


پسورد: Www.mahdidlan.ir

متن مکتوب جلسات آینده نیز در همین مکان قرار خواهد گرفت

با تشکر

انجمن مهدی دلان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به وبلاگ مهدی دلانخوش آمدید. هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر شما با موضوعاتی از قبیل مهدویت،فراماسونری،ظهور،عاشورا و شبهات دینی است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مطالب این وبسایت مفید است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 97
  • بازدید کلی : 4,452
  • کدهای اختصاصی